Van Gubbio naar Valdichiascio

20 mei 2017 - Gubbio, Italië

Gisteren in Gubbio gebleven een erg mooi oud goed verzorgd stadje. Vandaag niet zo'n lange route, 11km en wat klimwerk! Genieten van de zon en morgen ook weer een korte route. Ik kan natuurlijk wel in een keer doorstomen maar doe het liever rustig aan. Ik denk dinsdag in Assisi aan te komen. Deze weg is belangrijk op de Franciscus route, hij is nl vanuit Gubbio naar Assisi gelopen en hier speelt het verhaal van Franciscus en de wolf.

1. Marianne:
    20 mei 2017
    Over het wonder dat Sint-Franciscus verrichtte toen hij de bloeddorstige wolf van Gubbio bekeerde

In de tijd dat Franciscus in de stad Gubbio vertoefde, dook daar in de omgeving een grote, woeste en bloeddorstige wolf op, die niet alleen dieren maar ook mensen verslond. En omdat hij zich dikwijls dicht bij de stad vertoonde, leefden de inwoners in grote angst, en was iedereen die de stad uitging gewapend alsof het oorlog was. Toch kon iemand die alleen was en hem tegenkwam niets tegen hem beginnen. Het werd zelfs zo erg, dat niemand de stad meer durfde te verlaten uit angst voor die wolf.
    Franciscus had erg met de inwoners van de stad te doen en wilde de wolf gaan opzoeken, hoewel zij het hem sterk afraadden. Hij sloeg een kruis en trok met zijn gezellen de stad uit, geheel en al vertrouwend op God. Op het punt waar de anderen niet verder durfden, sloeg Franciscus de weg in naar de plek waar de wolf leefde. Daar gebeurde het, zoals de vele burgers zagen die naar dit wonder waren komen kijken, dat toen de wolf met opengesperde muil op Franciscus afkwam, Franciscus naar hem toeliep, een kruis over hem maakte en hem bij zich riep: `Kom hier, broeder wolf, ik gebied je namens Christus mij noch anderen kwaad te doen.’ Een wonder geschiedde! Onmiddellijk nadat Franciscus het kruis had gemaakt, liet de geduchte wolf zijn bek dichtvallen en hield hij in. En zodra hij het gebod hoorde, kwam hij mak als een lammetje naar hem toe en ging voor zijn voeten op de grond liggen.

Dag Gerda, die wolf kom jij niet meer tegen op je weg naar Assisie...doe rustig aan. Hoop dat na Assisie je wandelweg "bergafwaarts" gaat en het klimmen achter je kan laten ! Bedankt voor delen van je belevenissen en lieve groet vanuit Ede
  2. Lidia:
    20 mei 2017
    Heel goed Gerda, je bent er tenslotte om te genieten!!
    Maar zou toch leuk zijn als je nog een wolf tegen komt, die is dan vast banger voor jou dan jij voor hem. Wandel ze. Wij zijn weer thuis
  3. Henneke:
    20 mei 2017
    Top, goede berichten en mooie foto's.
  4. Mar en catrien hienschc:
    21 mei 2017
    geniet er van. groetjes mar en catrien,